chat
Gosidesign houdt de online trends continue in de gaten.
De belangrijkste ontwikelingen die we zien, delen we via dit blog.
30-05-2022

Het belang van een goed design en een gebruiksvriendelijke website

Website-bezoekers worden steeds veeleisender als het op website design en functionaliteit aankomt. Er zijn zoveel goede websites, dat een middelmatig plaatje al snel teleurstellend is. En niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor jou: een website die niet goed in elkaar zit kan je klanten kosten. Gebruiksvriendelijkheid is daarom een vereiste voor een succesvolle website: met een niet gebruiksvriendelijke website laat je kansen liggen. Maar hoe maak je een gebruiksvriendelijke website?

In navolging op de blog over de ‘SEO checklist website’ gaan we nu kijken naar wat de impact van design en gebruiksvriendelijkheid op jouw website kan hebben. Eén van de belangrijkste aspecten van een succesvolle website maken met resultaat, zoals meer klanten, inschrijvingen of verkopen, is de gebruiksvriendelijkheid van een website.

Hieronder enkele tips in design en gebruiksvriendelijkheid
 

Consistente indeling website
Pagina’s zijn op een consistente manier ingedeeld. De stijl wordt overal op dezelfde manier doorgevoerd. Zorg dat je hompage zo overzichtelijk mogelijk is met veel wit ruimtes en goede afbeeldingen.

Duidelijke navigatie
De navigatie van je website is misschien wel het belangrijkste als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt. Ga maar bij jezelf na: als je iets zoekt wil je het het liefst snel vinden. Dat wil jouw website-bezoeker ook. Website-bezoekers zijn ongeduldig en willen niet door jouw hele website moeten gaan om de specifieke informatie te vinden die ze zoeken. Houd je menu-items kort en krachtig.

Mobiele weergave
Controleer je design ook in de mobiele weergave zeker als je een “jonge doelgroep” hebt. Zorg voor voldoende ruimte tussen teksten en afbeeldingen.

Rechtenvrije afbeeldingen
Gebruik alleen beeldmateriaal dat rechtenvrij is. Zorg voor personality op je website. Een foto van jouzelf of je team tonen zorgt voor een persoonlijke aanpak en laat zien dat je niet bang bent om je gezicht te tonen.

Gebruik duidelijke call-to-actions
Belangrijke elementen en calls-to-action vallen voldoende op. Bijvoorbeeld contactknoppen of offerte aanvragen.

Leesbaarheid website

  • Gebruikte typografie is consistent (denk aan lettertypes, tekstgrootte en regelafstand);
  • Eventueel gebruik maken van opsommingtekens;
  • Maak gebruik van voldoende tussenkoppen om de tekst goed leesbaar te maken;
  • Zorg voor een goede mix tussen content en afbeeldingen met voldoende witruimte.
  • Tekst heeft voldoende contrast met de achtergrond waarop deze geplaatst is.

Snel laden van de website
Een van de belangrijkste punten voor zoekmachines is de snelheid waarin je website laadt. Door gebruik te maken van webp bestanden ipv jpg zal je website stukken sneller worden. WebP (uitspraak: weppie) is een speciaal voor het web ontwikkeld bestandsformaat dat afbeeldingen flink verkleint. En dat zonder kwaliteitsverlies! Een WebP bestand is ongeveer 25 tot 45% kleiner qua omvang dan een JPEG. Door de kleinere bestandsgrootte worden afbeeldingen sneller geladen. Goed nieuws voor de prestaties van je website! Nu WebP, dat ontwikkeld is door Google, breed wordt ondersteund door de meeste browsers nemen wij dit ook mee in de ontwikkeling van nieuwe websites.

Overige aandachtspunten

  • Zorg ervoor dat de website gebruiksvriendelijk is in elke browser.
  • De website heeft een herkenbare favicon.
  • Laat een testpanel je website testen. Bijvoorbeeld enkele van je klanten. Zijn alle onderdelen makkelijk vindbaar met zo weinig mogelijk clicks?
  • De verschillende website pagina’s zijn getest in alle populaire webbrowsers.
  • Alle pagina’s zijn getest op verschillende devices en schermgroottes.
  • Afbeeldingen zijn voorzien van een duidelijke alt-tekst zodat gebruikers met een visuele beperking deze kunnen lezen.
  • Controleer hoofd- en submenu’s, maar ook links in de lopende tekst of deze linken naar werkende en actieve pagina’s.
  • Links zijn duidelijk herkenbaar en hebben een opvallende hover en focus-opmaak.
  • Formulieren maken gebruik van labels met een duidelijke omschrijving.
  • Webpagina’s zijn toegankelijk voor gebruikers van screen readers.
  • De algemene voorwaarden zijn makkelijk terug te vinden op alle pagina’s.
  • Elke pagina bevat een link naar het privacystatement en de website voldoet aan de AVG wet. Formulieren bevatten een omschrijving van wat er met de ingevulde data gebeurt.
  • Cookies worden niet geplaatst voordat een gebruiker hier expliciet toestemming voor geeft. Maak gebruik van een cookiebanner als hier sprake van is.
  • BTW- en KVK-nummer is makkelijk vindbaar binnen de website.

 

15-02-2022
Bedrijfsprocessen automatiseren
Bekijk dit nieuws
01-04-2020
startend bedrijf…en nu nog een website?
Bekijk dit nieuws
terug terug naar overzicht