22-12-2021
Checklist voor je website - SEO
Als je een nieuwe website hebt laten ontwikkelen wil je dat deze goed gevonden wordt. Er komen namelijk dagelijks duizenden nieuwe websites bij dus het wordt steeds belangrijker om jouw website eruit te laten springen tussen andere concurrerende websites. Met de juiste zoekwoorden kun je de vindbaarheid van jouw website verbeteren en kun je beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google en Bing.
Wij hebben een compact overzicht gemaakt van deze do's and dont's die ervoor zorgen dat een optimale organische vindbaarheid gewaarborgd wordt.
- Verwerk relevante zoekwoorden in je content en metagegevens. Deze metagegevens zijn de page-title en meta description van een website en kun je eenvoudig zelf beheren in het Content Management systeem. Een manier om deze zoekwoorden te vinden is een goed zoekwoorden onderzoek te starten. Dit kun je zelf doen bijvoorbeeld met de zoekwoordplanner van Google maar dit kun je ook door een specialist laten uitvoeren.
- Zorg voor een 0 meting. Hoe scoor je op de eerste dag van livegang en hoe scoor je over een paar weken na de livegang. Dit doe je heel eenvoudig door de positie van bepaalde zoekwoorden binnen Google te noteren en doe ditzelfde een paar weken erna. Dan kun je zien of je beter bent gaat scoren op de gewenste zoekwoorden en daar waar nodig is bijsturen.
- Elke pagina heeft een relevante meta-description van zo’n 120 tot 160 tekens lang.
- Paginatitels bevatten het onderwerp en je bedrijfsnaam en bevatten maximaal 55 tekens.
- Zorg voor SEO vriendelijke url’s bijv. https://www.gosidesign.nl/website-ontwikkeling
Bezoekers snappen meteen waar deze pagina over gaat.
Tips voor een SEO - vriendelijke URL:
- Maximum 65 karakters
- Zo kort mogelijk
- In kleine letters
- Zo relevant mogelijk tov de content op je pagina
- Spaties worden weergegeven door "-" tekens.
- Google Search Console is ingesteld en gekoppeld aan de website en zorg dat je sitemap is toegevoegd. Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden.
- Controleer de afbeeldingen op jouw website op alt-tags. Foto’s hebben een goede bestandsnaam waar ze ook op gevonden kunnen worden. Een alt-tag is met andere woorden een fragment tekst dat je gebruikt om Google duidelijk te maken waarover de afbeelding gaat.
Je voegt een alt tag toe voor drie redenen:
Ten eerste: om ervoor te zorgen dat Google kan inschatten hoe relevant de afbeelding is voor de pagina waarop ze terug te vinden is. Voor bepaalde zoekopdrachten kan dat de relevantie van de pagina de hoogte induwen.
Ten tweede: om de afbeelding te laten scoren in Google Afbeeldingen.
Ten derde: om mensen met een visuele beperking te helpen. Zij gebruiken speciale software, die de pagina voorleest, inclusief alt-tags.
- Pagina’s maken gebruik van logische koppen en subkoppen. Het onderwerp van de pagina staat in een H1-tag (kopteksten) en worden aangevuld met H2 en H3 (tussen) koppen. Door h1, h2 en h3 heading tags te gebruiken draag je bij aan de leesbaarheid en SEO-structuur van je website.
- Er zijn voldoende interne links: zowel in de content als in de sub- en hoofdmenu’s. Door de juiste interne links toe te voegen, zorg je ervoor dat Google en andere zoekmachines de relevantie van bepaalde pagina's begrijpt, de relatie tussen pagina's begrijpt en de waarde van bepaalde pagina's begrijpt.
- Noindex en nofollow meta-tags uit de ontwikkelfase zijn verwijderd. Noindex weerhoudt zoekmachines ervan dat webpagina's vindbaar zijn in de zoekmachine en die gebruik je dus alleen in de ontwikkelfase.
- Google Analytics is geïnstalleerd en eventueel gekoppeld aan Google Adwords.
- Voicesearch is enorm aan het groeien. Het gebruik van veelgestelde vragen en longtail zoekwoorden is hierin erg belangrijk. Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. De eerste plek in de ranking van een long tail zoekwoord zal je in verhouding dus minder traffic opleveren. Maar de traffic die je genereert heeft vaak wel meer waarde, omdat de zoekterm specifiek is. Dit vergroot de kans dat je bezoeker op jouw pagina precies vindt wat hij of zij zocht. En dit is weer goed voor je conversies.
- Zorg dat je website altijd up-to-date is. Dit zorgt voor een hogere positie binnen Google.