Checklist voor livegang van je website - Content
Na maanden hard werken aan je website is dan eindelijk het moment aangebroken: Je website is gereed om online te gaan. Veel mensen denken.. ach dat doen we wel even maar gaandeweg het proces kom je er toch achter dat het best een hoop werk is zo’n website.
Daarom hebben wij een compact overzicht gemaakt met punten waaraan jij maar ook wij moeten denken bij de livegang van je website. Een checklist om de puntjes op de i te zetten. We hebben het onderverdeeld in content, SEO, design, gebruiksvriendelijkheid en techniek.
Het eerste onderwerp wat we toelichten in deze blog is de content van de website. Een essentieel onderdeel van een website. Zo lopen we de komende weken ook de andere onderdelen puntsgewijs door.
Checklist content voor website
- Aangezien bezoekers maar weinig tijd en aandacht hebben moet je starten in je teksten met de meest belangrijke zaken. Plaats die kort en helder bovenaan en vul daarna aan met specifiekere content.
- Controleer je web teksten op spel- en stijlfouten. Het beste is om de teksten door meerdere proefpersonen te laten lezen of schakel een redacteur in die naar je teksten kijkt.
- Zorg voor een consistente intonatie in je teksten en houd ze kort en simpel. Moderne lezers zien liever zinnen die korter zijn dan 35 woorden.
- Het internet is voor iedereen — niet alleen voor vakmensen. Met de juiste woorden is je webtekst ook duidelijk voor iemand die nog niks van het onderwerp weet. Schrijf bijvoorbeeld afkortingen de eerste keer helemaal uit. Leg woorden uit die je meeste klanten niet kennen. Als je je tekst liever kort houdt, voeg dan een link toe naar een pagina met meer uitleg.
- Maak je pagina scanbaar door 1) gebruik opsommingen 2) gebruik koppen en tussenkoppen en 3) gebruik altijd witruimte.
- Contactinformatie is makkelijk te vinden. Er is een duidelijke verwijzing naar de contactpagina.
- Maak de links naar externe platformen zoals social media kanalen makkelijk vindbaar.
- Vul content aan met bijvoorbeeld afbeeldingen of infographics om zaken eenvoudig uit te leggen aan je bezoeker.
- Formulieren verwijzen door naar bedankt pagina’s.
In de volgende "aflevering" kijken we naar de checklist voor SEO.